Idea projektu
.png)
Poławiacze Pereł to program odkrywania talentów, realizowany przez Wszechnicę UJ od 2006 roku. Zrodził się z przekonania, że talenty rozkładają się równomiernie a uzdolnieni młodzi ludzie pochodzą z różnorodnych środowisk – również tych o niższym statusie ekonomiczno-społecznym. Dotrzeć do tych najzdolniejszych, wywodzących się ze środowisk nie zapewniających wystarczającego wsparcia rozwoju potencjału intelektualnego i umożliwić im pracę nad uzdolnieniami naukowymi i artystycznymi – oto podstawowy cel projektu.
Program realizowany jest w formule Szkoły Letniej – intensywnych wakacyjnych obozów naukowych. W czasie dwutygodniowych turnusów wytypowani uczestnicy biorą udział w kampusach naukowych z różnych dziedzin wiedzy (np. literacko-dziennikarskim, medyczno-ratowniczym, nowych tehcnologii). Poza zajęciami naukowymi, realizowanymi we współpracy z wybranymi jednostkami Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz instytucjami naukowymi, młodzież bierze również udział w warsztatach rozwoju osobistego oraz bloku zajęć artystycznych. Dopełnieniem pobytu są spotkania z inspirującymi osobami ze świata nauki i kultury, wyjścia do instytucji kulturalnych oraz zajęcia sportowo-rekreacyjne.
Pierwsza edycja projektu „Poławiacze Pereł” miała zasięg lokalny i koncentrowała się na czterech województwach Polski południowo-wschodniej. Sukces pilotażowej wersji i zainteresowanie ze strony jednostek samorządowych z innych regionów zaowocowały edycją ogólnopolską w 2007 roku – od tego czasu uczestników projektu poszukujemy w całym kraju. Dzięki zaangażowaniu partnerów samorządowych w ciągu 12 edycji projektu „Poławiacze Pereł” wzięło w nim udział 750 osób!
Adresaci projektu
Projekt skierowany jest do uczniów szkół ponadgimnazjalnych odznaczających się nieprzeciętnym potencjałem intelektualnym oraz napotykających w swoich środowiskach na bariery uniemożliwiające lub ograniczające rozwój uzdolnień. Opiera się na założeniu, że to nie miejsce, w jakim urodził się i wychowuje młody człowiek, powinno determinować jego przyszłość i życiowe wybory, lecz posiadany przez niego potencjał i możliwości, jakimi dysponuje.
Korzyści udziału w projekcie
Udział w Szkole Letniej to szansa na:
-
pogłębianie wiedzy z różnych dziedzin naukowych – również tych mało popularnych (np. antropologia, religioznawstwo, projektowanie gier komputerowych, etc);
-
rozwój pasji i zainteresowań;
-
poznanie zasad funkcjonowania uczelni oraz wybranych jednostek uniwersyteckich (m.in. instytutów, pełniących funkcję partnerów merytorycznych w projekcie; uniwersyteckich muzeów; wybranych zakładów naukowych, etc);
-
współpraca z pracownikami akademickimi, doktorantami i studentami;
-
liczne spotkania z ciekawymi osobistościami – naukowcami, dziennikarzami, artystami, pisarzami, etc;
-
wsparcie motywacyjne i rozwój umiejętności miękkich (komunikacji, pracy w grupie, asertywności, etc;
-
spotkanie osób o podobnych zainteresowaniach i sytuacji życiowej;
-
udział w wydarzeniach naukowych i kulturalnych (festiwale, wystawy stałe i czasowe, wernisaże, etc);
-
poznanie jednego z najstarszych i najpiękniejszych polskich miast.
Zasady przystąpienia do projektu
Zaproszenie do udziału w projekcie kierowane jest do wszystkich jednostek samorządowych – starostw oraz urzędów miast na prawach powiatów. We współpracy z podlegającymi starostwu szkołami przeprowadzana jest dwustopniowa rekrutacja do poszczególnych edycji.
Rozbudowując formułę projektu edukacyjnego, kierujemy nasza ofertę również do firm i organizacji, którym bliska jest idea społecznej odpowiedzialności biznesu. Firmy, które rozumieją wagę i znaczenie działań przyczyniających się do tworzenia wartości społecznej, mogą na różnych poziomach włączyć się w odnajdywanie i wspieranie prawdziwych talentów (sponsor nominacji do udziału w projekcie, sponsor kampusu, sponsor projektu).
Szczegółowe zasady przystąpienia do projektu opisane są w zakładkach:
Głęboko wierzymy, iż nasze działania mają sens i pomagają odnaleźć osobom, do których są kierowane, ich ukryte talenty, budzą nadzieję na zmiany, pomagają przełamać uprzedzenia względem samych siebie, aktywizują i mobilizują do pracy nad sobą. Mamy nadzieję, że dzięki wsparciu fundatorów i sponsorów uda nam się stworzyć środowisko silnie zaangażowane w wyszukiwanie i wspieranie utalentowanych uczniów. Wierzymy, że spotkanie z nami będzie dla wielu młodych ludzi impulsem do rozwoju i punktem wyjścia dla wspaniałej kariery.