Content

Zarządzanie konfliktem w grupie

 

Różnorodność poglądów, postaw, potrzeb i interesów wśród ludzi jest naturalna. Dlatego podczas sesji facylitacyjnych, ale również podczas szkoleń, prowadzący stoją przed wyzwaniem zarządzenia różnorodnością uczestników w taki sposób, aby służyło to rozwiązaniu, nad którym pracujemy (facylitacja) lub procesowi uczenia (szkolenie).

 

W niektórych sytuacjach różnorodność uczestników może być wzmocniona specyficznym kontekstem organizacyjnym. Dla jednego z naszych klientów prowadziliśmy proces facylitacji, którego celem była optymalizacja procesu przebiegającego w poprzek struktury organizacyjnej. Proces ten dotyczył działu zakupów, planowania produkcji, controlingu finansowego, produkcji oraz magazynu. W organizacji tej panowała bardzo silna struktura silosowa, mocny rozdział odpowiedzialności oraz rozproszenie geograficzne (produkcja, magazyn i planowanie produkcji zlokalizowane w trzech różnych miejscach). Nie dziwi więc fakt, że uczestnicy mieli bardzo różne poglądy na sposób funkcjonowania procesu. Założeniami naszej pracy było udrożnienie komunikacji pomiędzy działami, pomoc uczestnikom w zobaczeniu i zrozumieniu perspektywy innych aktorów procesu i wreszcie projektowanie procesu z perspektywy jego optymalnego rezultatu i wartości dodanej dla klienta, a nie partykularnych interesów działów. Można się było spodziewać że nie będzie to łatwa praca – podczas pierwszych sesji pomiędzy uczestnikami pojawiły się silne różnice zdań, zdecydowanie różne interesy, emocjonalne dyskusje, konflikt. Jak sobie radzić w takich sytuacjach?

 

Pomocna może być jedna z typologii konfliktów prezentowana podczas Szkoły Facylitatorów prowadzonej przez Wszechnicę UJ i Perspecto:
 

  • Konflikt naturalny – dotyczy celu pracy grupy, rozwiązania, nad którym grupa pracuje. Uczestnicy spierają się o ostateczny kształt rozwiązania. Konflikt jest tym silniejszy, im większe są różnice pomiędzy uczestnikami. Paradoksalnie ten rodzaj konfliktu facylitatorzy lubią najbardziej, ponieważ toczy się on wokół rozwiązania, nad którym grupa pracuje, a uczestnicy są skoncentrowani właśnie na tym rozwiązaniu. Z tego rodzaju konfliktem mieliśmy w największym stopniu do czynienia podczas pracy w opisanej powyżej sytuacji. Zastosowaliśmy jedno z podstawowych narzędzi zarządzania tego typu konfliktem, jakim jest oddzielanie w wypowiedziach uczestników faktów od opinii i emocji. Wokół faktów budujemy zobiektywizowaną rzeczywistość, która staje się punktem wspólnym dla całej grupy w dalszej pracy nad rozwiązaniem. Pomocne było także tutaj zdefiniowanie celu procesu nad którym pracowaliśmy – miał on w największym stopniu zaspokajać potrzeby klienta, a nie członków grupy.
  • Konflikt zewnętrzny – nie dotyczy rozwiązania, nad którym pracuje grupa. Dyskusja dotycząca celu pracy grupowej jest pretekstem do ujawnienia się konfliktu, który istniał już wcześniej – uczestnicy przyszli na spotkanie już pokłóceni. Konflikt ten może dotyczyć dwóch lub kilku osób lub zantagonizowanych działów w strukturze organizacyjnej. Uniemożliwia on często konstruktywną pracę grupy. W zależności od intensywności konfliktu można podjąć próbę wynegocjowania z jego uczestnikami zawieszenia sporu w imię pracy nad rozwiązaniem. Jeżeli to się nie uda najpierw należy zająć się rozwiązaniem konfliktu – pytaniem pozostaje jednak czy facylitator posiada zestaw szczególnych umiejętności związanych z prowadzeniem grupowych mediacji oraz czy istnieje możliwość zmiany kontraktu i celu spotkania (facylitatora wynajęto do wypracowania z grupą rozwiązania, a nie do rozwiązywania konfliktu).
  • Konflikt wobec zadania – pojawia się gdy uczestnicy mają jakiś problem z celem pracy grupowej:
  1. nie potrafią go osiągnąć ponieważ nie mają wymaganych kompetencji;
  2. rozwiązanie nad którym pracują budzi ich niepokój (np. zoptymalizujemy ten proces i będzie on wymagał zaangażowania mniejszej liczby osób – więc kogoś zwolnią);
  3. nie mają pełnej wiedzy na temat intencji pracy lub zakresu swojej decyzyjności (np. zaprosiłeś nas tutaj, abyśmy pracowali nad rozwiązaniem, ale tak naprawdę chodziło o to, abyśmy uznali twoje rozwiązania za swoje);
  4. nie mają przekonania do proponowanego celu pracy grupowej (np. możemy cuda wymyślać i tak tego nikt nie wdroży). Konflikt ten może przejawiać się w relacjach pomiędzy uczestnikami, niemniej znacznie częściej odbywa się na linii uczestnicy-facylitator.

Bardzo trudno poradzić sobie z takim konfliktem na sali podczas spotkania. Kluczowa jest tutaj faza diagnozy i przygotowania sesji facylitacyjnej oraz zakontraktowanie z jej sponsorem zakresu decyzyjności uczestników, ewentualnych zasobów potrzebnych na wdrożenie oraz jego osobistej autoryzacji celu pracy grupy.

 

W przypadku zainteresowania powyższą tematyką, zapraszam do kontaktu.

Maciej Kocurek

 

KONTAKT

Maciej Kocurek

Maciej Kocurek

Prezes Zarządu, trener, konsultant

maciej.kocurek@wszechnica.uj.pl

506 006 066

Dowiedz się więcej

Jeśli jesteś zainteresowany tą ofertą, napisz. Skontaktujemy się z Tobą.

pole wymagane oznaczone*

PRACOWALIŚMY DLA

  • “Współpracę oceniamy bardzo dobrze - cenimy ją za wysokie kwalifikacje trenerów"

    Capgemini

    “Sama formuła szkolenia pozwalała uczestnikom na aktywną naukę przez doświadczenie..."

    Eurobank

    “Z przyjemnością rekomenduję Wszechnicę UJ jako partnera w realizacji projektów szkoleniowo-doradczych..."

    Puratos

    "Szkolenia (...) zostały profesjonalnie przygotowane i zrealizowane."

    Sabre Holdings

    “Trenerzy współpracujący w ramach szkoleń posiadają wysokie umiejętności osobiste...”

    Raiffeisen Leasing

    “Innowacyjne ujęcie tematu zarówno w płaszczyźnie programowej jak i w nowoczesnej formie...”

    NBP

    “Szkolenia zostały profesjonalnie przygotowane i zrealizowane...”

    Tesco

    “Uczestnicy szkolenia sa bardzo zadowoleni i chętnie skorzystają ponownie z usług Wszechnicy...”

    Piwniczanka

    “Szkolenie Coaching menedżerski cechowało się dużym profesjonalizmem...”

    Grupa Armatura

    “Rzetelna wiedza, doświadczenie i zaangażowanie prowadzących...”

    Fakro

    ”Szkolenie istotnie wpłynęło na warsztat trenerski uczestników...”

    Firma 2000

    “Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie rekomenduje Wszechnicę UJ jako godnego i rzeczowego partnera przy realizacji usług szkoleniowych"

    KW Policji w Krakowie

    “Wszystkie elementy szkolenia wzbudziły w uczestnikach zainteresowanie...”

    Mota Engil

    “Program szkolenia każdorazowo był przygotowany pod potrzeby pracowników Obserwatorium..."

    Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji

    “Współpracę z Wszechnicą Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie postrzegamy jako bardzo efektywną...”

    MAN

    “Qualifications and expertise of the trainers as well as their commitment were rated very highly.”

    PABD Jarosław

    “Profesjonalnie przygotowany wykładowca oraz właściwa organizacja czasu...”

    PUP Wadowice

    “Rekomenduję Wszechnicę UJ, jako godnego zaufania partnera merytorycznego w realizacji usług szkoleniowo-doradczych..."

    Szpital im. J.P. II w Krakowie

    „Zajęcia charakteryzowały się dużym profesjonalizmem organizacyjnym i merytorycznym...”

    TAURON Dystrybucja S.A.

    „...bardzo wysoki poziom wiedzy merytorycznej i umiejętności dydaktycznych oraz zaangażowanie...”

    Santander Consumer Bank S.A.

    "... profesjonalny, z uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania naszej firmy..."

    RAF INTEGRATION SERVICES Sp. z o.o.

    „Staranne przygotowanie szkolenia poprzez zebranie informacji o potrzebach szkoleniowych...”

    LAJKONIK SNACKS Gmbh Sp.k.

    "... przełożenie przekazywanych treści na praktyczne kompetencje..."

    PROTEKTOR SPF S.A.

    "Wysoki poziom kwalifikacji i kompetencji trenerów..."

    WABCO Polska Sp. z o.o.

    "Zlecenie zostało zrealizowane według programu, zgodnie z naszymi oczekiwaniami..."

    STRABAG Sp. z o.o.

    „Uczestnicy zapoznali się z technikami aktorskimi pozwalającymi mówić ciekawiej...”

    Hormann Polska

    "Wszystkie elementy szkolenia wzbudziły w uczestnikach zainteresowanie, a dobry kontakt nawiązany przez trenera z grupą sprawił, że chętnie za

    LaSer Polska

    "... z przyjemnością rekomenduję Wszechnicę UJ jako partnera w realizacji projektów szkoleniowo-doradczych..."

    ABB

    "...(Uczestnicy) jednogłośnie twierdzą, że polecaliby realizację szkolenia..."

    Bank Pocztowy

    "Pragniemy potwierdzić wysoki poziom przeprowadzonego szkolenia."

    FORTE

    "...doświadczenie i profesjonalizm w realizacji podjętych działań pozwoliły nam na wspólne wypracowanie standardów i narzędzi..."

    International Paper

    "Wszechnica Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie uzyskała (...) tytuł Miejsca Odkrywania Talentów."

    MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ

    "... współpraca z trenerami Wszechnicy UJ spełniła nasze oczekiwania..."

    Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Mielcu

    "Z przyjemnością rekomenduję Wszechnicę UJ jako partnera zapewniającego ciekawe szkolenia na najwyższym poziomie."

    Union Investment

    "(Trener) prowadziła zajęcia w sposób profesjonalny (...) angażując wszystkich uczestników szkolenia."

    Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

    "Należy podkreślić wysoki poziom wiedzy merytorycznej, jak i umiejętności dydaktycznych trenerów..."

    IKEA

    "Formuła szkolenia, w której uczestnicy zaangażowani są w kreowanie nieznanej im rzeczywistości, pozwalała na aktywną naukę przez doświadczeni

    IMPEL

    "Uczestnicy bardzo pozytywnie ocenili szkolenie."

    Vattenfall

    "Współpracę z Wszechnicą UJ uważamy za udaną i polecamy ją jako profesjonalną firmę szkoleniową..."

    ZARZĄD INFRASTRUKTURY SPORTOWEJ W KRAKOWIE

    „Pragniemy podziękować Wszechnicy Uniwersytetu Jagiellońskiego za zorganizowanie szkolenia”

    Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie

    nasi pracownicy nabyli wiedzę, która jest przydatne w wykonywanych przez nich codziennych obowiązkach.

    Itelligence

    Bardzo wysoko oceniam wyniki pilotażu, które okazały się bardzo przydatne

    ORE

    „... rzetelnie i należycie, z pełnym profesjonalizmem zawodowym trenerów...”

    NETTO

background_origami_small background_origami_big

[2017-06-24 11:13:41, http://www.wszechnica.uj.pl/pl/facylitator/czym_jest_facylitacja/zarzadzanie_konfliktem_w_grupie/, 54.166.146.212] ## (/system/moduly/BlokBanery/Http.php:91) Notice: Undefined index: baner << Wiecej >>